Masal
Admine
Yaş : 36
Kayıt tarihi : 14/10/08
Mesaj Sayısı : 216
Nerden :
İş/Hobiler :
Lakap :
|
Konu: suça dönüşebilen problemler Perş. Kas. 27, 2008 8:54 pm |
|
|
SUÇA DÖNÜŞEBİLEN PROBLEMLER a. Okul Korkusu Evden kaçma, çoğunlukla ergenlik çağında sık görülen bir davranıştır. Yaşamın ikinci negatif ve fırtınalı döneminde genç başına buyruk olmak ister. Evdeki aşırı disiplin, baskı onu bu yola itebilir. Otoriteyi protesto etmek gibidir. Anne baba arasında yapılan kavgalar, aile huzursuzlukları, kardeşlere yapılan farklı muamele çocuğun evden kaçma nedeni olabilir. Ev yaşamının düzensizliği, pislik, dağınıklık, temel ihtiyaçların karşılanmaması çocuğu ev dışına itebilir. Karne zamanı zayıf olan çocuklara uygulanan ağır bedensel cezalar ya da çocuğun küçük suçlarına uygulanan ağır cezalarda kaçış nedeni olabilir. Gencin ya da çocuğun bu tip bir davranışıyla karşılaşıldığında öncelikle bunun nedeninin araştırılması gerekir. Bu nedeni bulup ortadan kaldırmalıyız. Geri döndüğünden çocuğa aşırı ilgi gösterip tam tersi bir davranışa girilmemeli. Çünkü çocuk bu kaçışı adet haline getirebilir. Kaçış nedenini onunla birlikte oturup konuşmak, onu üzen soruna birlikte çözüm aramak en iyi yoldur. Sevgi, anlayış ve hoşgörü ile ev dışındaki yaşamda onu bekleyen tehlikeler anlatılıp, ona yeterince ilgi, sevgi, güven ve bağımsızlık duygusu verilmelidir.
b. Hırsızlık Çocukların yaptığı hırsızlığa ailelerin tepkileri farklıdır. Ayrıca çalmanın neye denileceği konusunda da farklılıklar vardır. Kimisi evde açıkta duran parayı alır gider, buna normal bir davranış; gözüyle bakılır. Bu olay kimi ailede ise önemli bir hırsızlık olayıdır ve cezası ağırdır. 2-3 yaşlarındaki çocuklarda sahip olma (mülkiyet) duygusu henüz gelişmemiştir. 3-4 yaş çocukları gittikleri evin ya da okulun oyuncaklarını ceplerinde evine getirebilirler. İlkokul 1. sınıf çocukları bazen değişik kalem, silgi gibi eşyalarla eve gelebilirler. Çocuğa karşı takınılacak en doğru tavır, çocuğu korkutmadan, damgalamadan, aşağılamadan, alınan eşyayı kullanmadan geri vermek en doğru davranıştır. Çocuk suçlanmamış ancak davranışı onaylanmamış olur. Çocuk çalma konusunda ısrar ediyorsa ruhsal bir sorun araştırılmalıdır. Doyumsuzluk duygusu çocuğu bu davranışa itmiş olabilir. Yeni bir kardeşin gelişiyle dikkatleri üzerine çekmek istemiş olabilir. Arıca sevgi açlığı çocuğu çalmaya itebilir. Çalma durumunda, ne çaldığı, neden çaldığı, kimden çaldığı, çalınan şeyin ne yapıldığı sorularının cevabı çocukta çalma sorununu çözmemize yardımcı olacaktır. Bazı çocuklar gerçek ihtiyaçlarını özellikle okulla ilgili olanları, aile yeterince karşılayamıyorsa, öğretmene mahçup olmamak için bu yola başvurabilirler. Bazı çocuklar da harçlıklarını gereksiz şeylere harcayıp gerçek ihtiyaçlarını karşılamak için çalma yoluna gidebilirler. Çocuk kıskandığı bir arkadaşının kıskandığı bir eşyasını çalarak ondan öç almayı, onu kötü duruma getirmeyi amaçlayabilir. Bazı anne babalar, çocuklarının bir takım önemsiz isteklerini yerine getiremezler ve çocuk bu tip isteklerini çalarak giderir. Yoğun hınç ve ızdırap çeken çocuk yada genç bu duygusunu yatıştırmak için çalar ve çaldığını mutlaka hırpalar, ezer, atar. Bu yüzden çalınanın ne yapıldığı önemlidir. Çalmanın zamanıda önemlidir. Evde meydana gelen bir şok ya da çocuğa uygulanan bir yasak onu geçici olarak çalmaya itmiş olabilir. Çalmanın nedenini bulmak onu yarı yarıya çözmek demektir. Nedeni yavaş yavaş ortadan kaldırmaya çalışmak, bu sırada bir uzamanın yardımını istemek çözümü kolaylaştıracaktır.
c.Okul Korkusu Okul korkusu (fobi), okula gitmek korkusu değildir. Evden ayrılma, anneden ayrılma korkusudur. Dış dünya ve yabancılarla karşılaşma korkusudur. Çocuk dış dünyayı düşman ve korkutucu olarak algılar. Okul korkusu, çocukta karın ağrısı, kusma, altını ıslatma, dışkı kaçırma gibi fizyolojik belirtilerle kendini gösterir. Hatta çocuk, korkunç rüyalar görür, gece ağlayarak uyanır, gece annesiyle yatmak ister. Okul saati geldiğinde hastalanır, ağlar, nazlanır. Okul olmadığı zamanlarda çok sevinir, neşelenir. Çocukta bu korkuyu yenmek için, çocuğa sertçe değil anlayışla yaklaşmalıdır. Okula gitmeme konusunda asla taviz vermemeli, bütün tedbirleri okul içinde almalıdır. İlk günler anne sık sık okula gelip çocuğun alışmasına yardımcı olmalıdır. Okula gittiği için güzel sözlerle ödüllendirilmelidir. Okulda çocuğun sevdiği faaliyetlere ağırlık verilmelidir. Öğretmeni ile bir sürtüşme yaşıyorsa, sınıf ya da okul değiştirmek yararlı olacaktır. Çocuğa okulu bir ceza yeri olarak göstermemeli yaramazlık yaptığı zaman “Ah bir okula gitsende kurtulsam” gibi sözler çocukta okula karşı isteksizlik yaratır. Okuldan kaçma, okula devamsızlık etmektir. Bunun nedenleri: Başarısızlık Anne bağımlılığı Okul disiplini (cezalar) Öğretmenin sinirli oluşu Arkadaşsızlık Okul ortamının rahatsız edici oluşu Aile içi huzursuzluklar. Böyle durumlarda devamsızlığın nedenini araştırıp bulmak, okul yöneticilerinin de yardımıyla sorunu çözmek gerekir.
yard. doç. dr. Meliha Kırkıncıoğlu Çocuk Ruh Sağlığı |
|